söndag 3 mars 2019

Vad gjorde John

Jag inser när jag läser min förlossningsberättelse att John knappt omnämns. Men det behövdes liksom inte, jag var så inställd på att föda vårt barn själv så jag behövde inte så mycket stöd denna gång. Jag var aldrig  direkt stressad eller rädd utan kände mig stark och ville klara mig själv. 

Johns uppdrag var att frakta in mig till förlossningen, filma några klipp under tiden och sedan klippa navelsträngen när det var klart, och allt detta skötte han utmärkt. En bedrift i sig att klara av att hålla sig lugn när frun brölar på och inte vara för på eller närgången för att försöka hjälpa men han visste hur jag ville ha det och gjorde allt rätt. 

I övrigt servade han mig med lite saft ibland och höll sig annars i fotöljen. Han berättade efteråt att när krystandet började så tänkte han bara på förra gången när det tog 1.5h att trycka ut Saga så han höll nästan på att missa alltihop för han satt liksom kvar lugnt i stolen  och grejade lite med mobilen tills undersköterskan frågade om han inte ville vara med för att bebisen kommer nu och då blev han så chockad och flög upp lagom för att se henne ploppa ut och landa på madrassen. 

Största och viktigaste insatsen blev sen när det visade sig att Julia blivit lite nerkyld av att ligga på min kalla och svettiga kropp så han fick värma upp henne och då kom hon snabbt tillbaka i temp. 


Fin värmedyna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar