tisdag 5 mars 2019

John knäckte koden

Vi har haft svårt att få Julia att sova själv i sängen eller i babynest. Hon vill gärna sova nära oss, på eller precis bredvid. På natten tycker jag att det är lite olustigt att ha henne precis bredvid mig, om hon skulle råka få täcket över ansiktet eller så. Rekommendationerna för att minska risk för spädbarnsdöd är också att de sover själva. Men varje gång jag lyfter över henne från mig till babynestet 20 cm bort så vaknar hon. Likadant när hon har sovit på John i soffan på kvällen och han lägger ner henne. 

Nu har John hittat problemet. Hon gillar inte när det blir kallt. Det är en frusen liten tjej vi har som reagerar på när hon flyttas till en plats som inte är uppvärmd. Tricket är alltså att lägga henne på en filt som jag haft under täcket eller John på sig i soffan. Då märker hon inget och sussar gott vidare. Nu har hon sovit i nestet själv i tre nätter och jag kan lyfta ur henne för att amma och sedan tillbaka när hon är mätt och filten är uppvärmd. 

Nästa träningsmoment är att klara att amma i mörker så vi inte behöver tända. Sedan kanske jag äntligen kan få flytta upp till sovrummet och sova med hela min familj igen. Jag måste bara sluta hosta först också..


Morgongos innan förskolan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar