söndag 24 mars 2019

Befrielse och utflykt

Även om Jullan ändå vaknar samma tider på natten (den långa sömnen får vi tydligen vänta lite längre på) så är det en BEFRIELSE att slippa ställa klockan på väckning var tredje timma. Det har stressat mig att veta att det snart är dags atr vakna igen när jag försöker somna så jag sover mycket bättre nu även om det är lika många timmar totalt!

Igår gjorde jag också min första utflykt helt själv (förutom kortare promenader med Selma) och åkte till en barnmarknad och fyndade. Har blivit lite av min sport att försöka hitta billiga barngrejer på rea eller begagnat och jag bröjar bli rätt bra. Jag hade en taktik innan att gå på det som är dyrt att köpa nytt och fokuserade på skor, ytterkläder och böcker. Vanliga kläder och plastleksaker slopade jag i trängseln. Stämningen på de där barnmarknaderna kan likställas med att släppa in ett gäng lyxfällandeltagare i ett öppet bankvalv där de får ta så mycket pengar de kan på en minut. Mammorna är helt vilda. Det slits och rivs bland grejerna och man måste ha en taktik för att få något över huvud taget innan syret är slut i lokalen. 

Ytterkläder hittade jag inga, däremot ett par sandaler, ett par badskor, ett par gummistövlar, fem Alfonsböcker, ett fleece-underställ till nästa vinter och en leksaks-kassa-apparat. Det sistnämnda gjorde succe hos Saga och hon har lekt konstant med den sedan igår. Hon leker att hon är på pappas jobb på banken och räknar pengar. Så gulligt.


Slet också med mig en påse med doktors-leksaksgrejer i farten då jag börjat tröttna på att bara kunna få hjärtat undersökt av Sagas stetoskop så nu fick hon även sprutor, hammare att kolla reflexerna med, en grej att kolla i öronen med samt en blodtrycksmätare. I kitet hade personen som lämnat in grejerna även lagt en skiftnyckel i plast som antagligen tillhört någon form av verktygslåda. Sjukt opedagogiskt för nu har Saga försökt bända bort både dockans arm och mina tår med skiftnyckeln. Jag har förklarat att det inte är en doktors-grej utan något man bygger men det går inte in eftersom det medföljde doktorsleksakerna... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar