måndag 13 januari 2020

Första dagen i fjällen

Vilken fantastisk dag vi har haft. Jag gick en morgonpromenad med Selma när solen gick upp bakom fjället. Rekade även längdskidspåren för eftermiddagen när jag skulle premiäråka med Selma. 




Vid halv tio åkte vi till backen och Saga fick testa skidorna tillsammans med mig och John skötte Julle. 
Saga var grym! Modig och positiv och ville verkligen lära sig. Vi åkte först med att hon stod mellan mina knän och jag höll i en stav framför hennes mage men sedan såg vi en pojke som kunde åka med sele så då provade vi det med. Vi åkte knapplift tillsammans och hon var inte ett dugg rädd. Jag körde klassisk positiv belöning och försedde henne med små chokladbitar med jämna mellanrum och jäklar vad hon kämpade på bra.




När vi hade åkt en halvtimma var det dags för skidskola och jag kunde lämna en glad och peppad unge hos fina lärare. De var två barn till i sagas grupp med treåringar och de grät floder när föräldrarna skulle gå men Saga var stencool. Efter en timma var hon dock helt slut så vid hämtning stod hon och tjöt och vrålade till en fröken att hon inte ville åka mer men då var jag snabb med lite choklad och vips kunde hon tänka sig att göra ett åk till och visa vad hon lärt sig!
Hon kunde åka både transportband och åka själv mellan två fröknar. Duktiga och modiga lilla unge! 





Efter skidskolan åkte vi raka vägen till stugan och vräkte i oss korv med bröd för alla var vrålhungriga. 
Efter maten gav sig jag John och Selma ut för att premiäråka längdskidor medan barnen fick vara inne med farmorn och farfarn. Jag hade lånat riktig drag-sele, lina och drag-bälte och Selma var så duktig. Det var det roligaste hon gjort på länge och hon sprang som en dåre och drog mig så vi fick världens fart. Hon lyssnade fint på mina kommandon ”sakta” eller stop och jag blev så jäkla imponerad. Vi ramlade dock tre gånger.  En gång ramlade jag för skidan gled ur spåret och två gånger fusk-ramlade jag och satte mig när det gick lite för fort i nerförsbackarna. Men jag skrattade högt och Selma tyckte mest det var roligt när jag låg där på marken. Roligast var dock när John missade en skarp sväng i hög fart och fortsatte rakt ut i skogen och landade under en gran. Han var så arg och jag skrattade så jag grät. 

Tre kilometer kom vi första dagen och det var jag och Selma riktigt nöjda med. Hemma i stugan åt vi våfflor och åkte lite pulka och åt viltgryta och drack rödvin och eldade brasa. Precis som man ska i fjällen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar