torsdag 18 augusti 2016

Utvärdering av BB-väskan

Nedan följer en utvärdering av det jag packade med mig till BB. Slutsatsen är att jag egentligen inte behövde någonting utom kläder till Saga och min necessär, resten hade jag nog kunnat klara mig utan. 

- Lite kläder till bebisen. Okej. Ganska mycket kläder för jag kunde inte välja. Så typ 4 outfits inkl strumpor och mössa. 
Kommentar: Kläderna gick faktiskt åt. Första outfiten blev lite smetig direkt eftersom hon bara var några timmar gammal och fortfarande lite kletig när vi tog på den för att gå från förlossningen till BB. Dock var kläderna i strl 56 helt onödiga eftersom strl 50 fortfarande är lite för stort. 

- 2 st filtar till bebisen. Jag kunde inte välja bara en. 
Kommentar: Filtar var bra, i den där plexiglaslådan som man kör runt barnet i försvann hon ju för hon var så liten men vi byggde ett babynest med en ihoprullad handduk och så bäddade vi med filtarna så det blev mysigt. 

- Napp som jag kokat för det har jag hört att man ska.
Kommentar: Nappen introducerade vi först efter en vecka när amningen kommit igång så den använde vi inte alls. 

- Kläder till mig. Ett par mjukisbrallor, ett linne och så underkläder. Stora underkläder. Så stora så John knep ihop ögonen när jag visade honom dem. 
Kommentar: Jag använde inga egna kläder alls, hade bara den blå sjukhusskjortan och de där nättrosorna som man fick hur många par som helst av. Om man vill ha egna kläder så går det nog åt en hel del för om man som jag vill duscha minst 4 gånger om dagen de första dagarna så går det åt mycket rena underkläder...

- Kläder till John. En t-shirt och kallingar om vi blir kvar länge. 
Kommentar: John åkte hem och duschade så det behövdes inte.

- Inomhustofflor till mig och John. 
Kommentar: användbart! 

- Rispåse som man värmer i mikron. Det är mitt wildcard. Har ingen aning om ifall det är användbart men det kanske är det så den åker med.
Kommentar: Totalt meningslöst. Vi fick inte använda den för den utgjorde en brandrisk så jag fick använda sjukhusets egna specialvärmekuddar istället. 

- Massageolja. John ska få massera som aldrig förr. Oavsett om det behövs eller inte. Massage ska jag ha. Helst hela tiden. Han kan nästan börja redan nu i förebyggande. 
Kommentar: Meningslös. Fanns varken tid eller lust att kleta med massageolja. John masserade nacken på mig en stund men i övrigt var jag för upptagen med att föda barn för att ens vilja ha massage..  

- Shampo, balsam, deo, tandborste, hårborste och annat som man brukar ha i necessär. 
Kommentar: Mycket användbart. 

- Videokamera. Japp. Det här ska dokumenteras. Kanske inte från barnmorskans vy down under men definitivt från Johns perspektiv. 
Kommentar: Vi filmade faktiskt en del. Små "intervjuer" och på slutet filmade John när Saga lyftes upp på mitt bröst. När det var dags att klippa navelsträngen erbjöd sig undersköterskan att hålla i kameran och filma när John klippte. Vi har inte kollat på något än men det ska bli spännande att se nu i efterhand. 

Saker som John hämtade när han ändå var hemma en sväng:
- Vårt mobila wi-fi och vår Apple-tv så vi kunde streama Ernst som vi missade och lite serieavsnitt. 
- Kudde till John, man kan aldrig ha för många kuddar. 
- Mina sura röda remmar som jag köpte på Skänninge marknad. 
- Bob-jordgubbssaft. Det gick åt mycket saft de första dagarna och jag drack slut på det som stod framme i dagrummet så jag fick dåligt samvete...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar