söndag 27 november 2016

Söndagsplanering

Vi, som så många andra, har alltid eviga diskussioner varenda dag om vad vi ska äta och vem som ska laga. Vi har typ 7 rätter som vi rullar på och ingen har någons någon lust att göra något annat och aldrig finns det några ingredienser hemma om man mot förmodan skulle få ett infall.

Jag fick ett tips av en mammakompis och då tog jag tag i det hela och har infört veckomenyer. För att det inte ska bli samma tråkiga mat jämt så tillverkade jag en receptlåda med alla recept jag kom på vilket ändå blev typ 35 st, där man helt enkelt drar det antal lappar som man ska äta middag hemma under veckan och så blir det de rätterna man äter. Ibland kan man få en tom lapp och då måste man komma på något nytt. Konceptet vidareutvecklades av min mammakompis till att innehålla färgkodade lappar så man inte riskerar att äta köttfärslimpa och köttbullar samma vecka så jag hakade på, Lapparna hos oss har olika färger för fisk, kyckling, kött, korv, pasta och övrigt och man får inte ha två lappar av samma färg på en vecka.

Varje söndag har vi lottdragning, fördelar ut rätterna på olika dagar och vem som lagar mat och sedan sammanställer jag en lista till John som han får åka och handla. Detta är fjärde veckan vi kör och det är succé. Dock är det alltid någon rätt som uteblir varje vecka för vi inte är hemma eller blir sugna på köpmat men det gör ju inget. Det som förut kunde bli heta diskussioner säker 10 minuter varje dag tar nu fem minuter utan gnäll varje söndag. Och så blir det billigare för vi småhandlar inte och vi slipper tjura på varandra om vems tur det är att laga maten.

Kanske sjukt nördigt men otroligt effektivt. Har man en liten unge som snart ska börja äta så måste vi ju äta ordentlig mat själva också, inte bara mackor.. 



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar