tisdag 1 november 2016

Barnvagn

Alltså det här med barnvagn. Kanske är det på plats med en liten utvärdering.

Först köpte vi ju denna;
 
En Emmaljunga Mondial med rejäl liggdel (och sittdel men den har vi inte använt än), lufthjul, bra fjädring, kromat chassi och korg som skiten inte fastnar så bra på och skönt ställbart handtag. För några veckor sedan köpte jag även till en åkpåse som gjorde den komplett inför vintern.

Kommentarer
Den här vagnen är grym. Vagnarnas Range Rover. Den är hur skön som helst att köra, jag kommer fram i stort sett överallt, grusvägar, breda skogstigar, gräs och stubbåker funkar fint. Saga ligger bra, visst skumpar det en del när vi går på knöligt underlag men det tycker hon bara är skönt och somnar. Eftersom hjulen inte är svängbara så går den fint att köra på promenader och hjulen sitter parallellt så när det blir snö behöver jag bara dra upp två spår i snön istället för fyra som de flesta vagnar gör eftersom framhjulen sitter tätare. Den här vagnen är perfekt när man bor på landet som vi gör. Men det finns en baksida. Chassit väger typ 16 kg och när man stoppar in liggdel och chassi i bagaget på XC70 är det fullt. 

Vi insåg redan när Saga bara var några dagar gammal att vår monstervagn inte gör sig lämplig att lasta in och ur i bilen hela tiden. Den får inte ens plats mellan hyllorna på barnavdelningen på HM och svängradien är som på en lastbil. Dessutom måste liggdelen ligga i baksätet om Selma ska åka med och då blir det ganska trångt för den som sitter där även om det funkar. 

Så vi köpte en vagn till. 
Vi gick in på babyproffsen och frågade vilken som var den absolut minsta och smidigaste vagnen de hade men som hade liggdel eftersom Saga behöver det tills hon kan sitta. Det blev denna:

En Bugaboo Bee 3 med Aluminium-chassi och små hårda plasthjul.

Kommentar:
Bugaboo är ju det mest poppis barvagnsmärket, i alla fall i vår umgängeskrets. Den här vagnen är relativt ny i deras sortiment och säljs främst som resevagn eller storstadsvagn och då med sittdel. Konceptet med att köpa till liggdel har inte funnits så länge men det var den möjligheten vi föll för då den går att använda för nyfödda. Vagnen är sjukt smidig, alla hjul är svängbara (går att låsa om man vill) och vagnen vänder på en femkrona (kan till och med vända runt i en hiss!). En riktig smartcar kan man säga i jämförelse med Rovern vi har hemma. Denna fälls ihop med en enkel manöver, väger nästan inget, och får plats på ena halvan av bagaget så Selma får plats på andra sidan. Den är dessutom väldigt mysig för Saga då den är som en liten puppa och man kan dra ner suffletten väldigt långt så hon får en avskärmning och mörkt för att kunna sova bra. Korgen under rymmer massor av kassar och handtaget är utdragbart så den passar både mig och John. Nu är ju vi ganska korta båda två men hade man varit längre hade man nog upplevt att man kom rätt långt ifrån barnet då den är så låg. Vi har även köpt till adaptrar så vi kan sätta på babyskyddet som vi har i bilen vilket är smidigt när man handlar.
Fördelarna med denna vagn är många men nackdelen är lika tydlig. Den funkar endast på plana underlag och så fort man hamnar lite offroad (som på kyrkans grusgång på bilden ovan) blir det svårkört och stötigt. 

Slutsats
En vagn av varje sort är helt optimalt för oss som bor på landet men vill ha en smidig vagn att köra i stan också. Har man inte möjlighet till två vagnar eller bor i stan och inte hade samma behov av offroad-körning hade jag nog satsat på en typ Bugaboo Buffalo men som komplement till min Emmaljunga Mondial är Bugaboo Bee 3 perfekt.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar