måndag 4 april 2016

Hos barnmorskan

På eftermiddagen var jag på mitt första besök hos barnmorskan på jättelänge. Vi var ju på ultraljud vecka 20 så det var ca 5 veckor sedan men min riktiga barnmorska har jag inte träffat sen inskrivningen i januari tror jag.

Första delen av besöket pratade vi lite om min hälsa, vi kom väl inte fram till något revolutionerande precis men jag har kvar min läkartid nästa onsdag så fram tills dess är det vila som gäller.

I övrigt lyssnade vi på bebisens hjärta som slog därinne som en liten duracellkanin. Pulsen var på 145 vilket var helt normalt. Barnmorskan mätte även min mage - 22 cm - säger mig ingenting, och tog blodsocker och blodtryck och alla värden såg fina ut. Skönt att veta att alla förutsättningar för att bebben ska må bra finns, nu är det bara jag själv som måste komma på banan igen så ska jag nog lyckas ro det här i land.

Bokade även in oss på en föräldragrupp med andra som också ska ha barn i sommar. John och jag har ingen lust att gå någon profylaxkurs och ligga och flåsa i något rum med folk man inte känner men att fika och prata lite tillsammans med en barnmorska i två timmar känns mer som en lagom aktivitet, tror jag, vi får väl prova och se... Första träffen var inte förens i juni så det är ett tag kvar.

Fattar nog inte riktigt hur stor jag kommer bli innan bebben kommer ut. Imorse när jag vägde mig såg jag inte mina tår. Nog har jag små fötter men redan nu är magen i vägen. Var tvungen att böja mig framåt för att kunna läsa siffrorna. + 8 kg sedan start. Räknar med minst lika mycket till. Var häftigt att spräcka 60 kg strecket för två veckor sedan för det har jag aldrig gjort förut men blir ännu fränare om jag fläskar upp mig på 70 pannor. Då kan jag nästan vinna en brottningsmatch mot John...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar