tisdag 5 april 2016

Äntligen!

Idag är jag på så mycket bättre humör -äntligen har jag fått lite bra hjälp! 

Jag hade bokat en tid med en barnmorska som heter Åsa Österberg och som jobbar både på förlossningen och har ett företag där hon erbjuder födselkurser, massage, vattengympa, yoga och annat för gravida. Och hon var grym! Jag skulle rekommendera varenda gravid kvinna ett besök hos henne! 

Jag kom lite tidigt till min bokade tid för att jag var osäker på att hitta men när jag kom fick jag komma in på direkten och vi satt och pratade en lång stund och jag fick massa bra information och bekräftelse på att det är okej att inte orka allt och vad det kan bero på. Dessutom visade det sig att det var just Åsa som var den braiga barnmorska som jag pratade med i söndags när jag hade så ont och hon kunde berätta att hennes egen erfarenhet var att magkatarr nästan gjorde ondare än att föda barn för när man föder barn kan man styra smärtan med andning och mental inställning men magkatarren gör liksom bara för jävla ont. Nu har jag inte fött någon unge än men jag vill verkligen tro henne. 

Till exempel fick jag också veta att de jobbigaste gravidveckorna är v20-25 och 30-35 för det är då bebisen växer mest och sväljer nästan all energi som mamman har. Det kan jag verkligen skriva under på. 

Dessutom mår många precis som jag väldigt bra de första 20 veckorna och kör på i samma tempo som vanligt och då kommer det lite som en chock när graviditeten slår till med full kraft. Bingo. 

Magkatarr är vanligt att det bryter ut ca två veckor efter att man peakat tex varit sjuk eller haft mycket på jobbet och kroppen äntligen börjar gå ner i varv. Full pott.

Det kändes SÅ SKÖNT att bara få höra att "allt har en naturlig förklaring" och att det inte bara är jag som inbillar mig eller överdriver. Åsa tyckte också att jag gjort rätt som tog ett ordentligt break nu för att återhämta mig och bygga upp energinivån igen så jag kan komma tillbaka till jobbet men med kanske lite större insikt i att jag behöver ta det lite lugnare. 

När vi pratat i nästan en halvtimme fick jag en timmas taktil massage vilket var typ det skönaste jag gjort. Britsen hade hål för magen och tuttarna och sedan masserade hon med sina händer på mina armar, ben, händer, rygg, fötter och till och med i håret. Jag blev så avslappnad att jag var på sömngränsen nästan hela timman. På slutet när jag vaknat till frågade hon om hon fick hälsa på bebisen och då lyssnade hon på bebisens hjärta med en liten trätratt och sedan kände hon på magen och då kunde hon känna hur bebisen låg och visade mig var huvudet var så jag kunde känna det själv med mina egna händer på magen. Så häftigt! 

När vi var klara så fick jag ställa lite frågor om jag ville och då passade jag på att fråga om allt möjligt och blev kvar nästan en halvtimma till och fick bra svar och nyttig information. 

Sammanfattningsvis ett riktigt bra besök och jag kommer definitivt gå dit igen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar