tisdag 29 januari 2019

Nattgrubbel 03.20

Kl 03.20
Lilla J har hicka i magen och jag kan inte sova. Har varit vaken en timma nu och legat och vänt och vridit på mig men nu gav jag upp, gick upp och bredde två skinkmackor och hällde upp ett glas mjölk.

När jag är vaken på nätterna hinner jag tänka mycket. Nu när det bara är några veckor kvar tills lilla J gör entré kan jag ju inte låta bli att fundera över hur det ska bli.

Oj, nu vaknar Saga och det blir ett jädra liv på övervåningen...


07:00
Jag fick gå upp och byta av John. Saga härjade om nattvällning (vilket hon inte får på natten så vi säger att den är slut!) och det tog en stund innan hon somnade om och under tiden lyckades även jag somna om.

Åter till nattens grubblande.
Hur GÖR man egentligen när man har två barn? Jag har inga syskon så jag har absolut ingen aning. Vi längtar efter lillasyster men hur kommer jag kunna älska henne lika mycket som Saga - går det ens? Hur kommer vår sammansvetsade trio att påverkas av en ny liten familjemedlem? Jag kan inte låta bli att känna ett litet sting i hjärtat när jag tänker på att Sagas tid som ensambarn med odelat fokus, kärlek och uppmärksamhet snart är slut.

Nu menar jag förstås inte att vi inte längtar efter lilla J. Hon är så välkommen. Men det kommer att bli en stor omställning för oss alla. Hur förbereder man sig på den?

Rent praktiskt har jag ingen aning om hur det ska gå till med alla lämningar och hämtningar på förskolan samtidigt som lilla J ska hänga med. Eller nätterna när Saga härjar, även om det inte är så ofta längre. Eller när lilla J kommer härja på nätterna så Saga vaknar.  Förstår inte ens hur vi ska få plats i sängen. Men jag räknar med att det löser sig. De flesta familjer har ju flera barn, en del har massor och ror runt det så nog ska vi klara att rodda en tvåbarnsfamilj. Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar