onsdag 21 november 2012

Tji fick jag

Så mycket fick jag för det lugna badet.

Har precis lagt mig till rätta i badet och ska bara byta låt på iphonen. Då lyckas jag få in en vattendroppe från handen in i högtalaren så Mando Diao börjar låta som de druckit en tunna whiskey. Jahapp bara att fara upp ur badet och börja torka och dra fram hårfönen och försöka återställa högtalaren.

När de de äntligen börjat låta någorlunda normala så kröp jag ner i badet igen. Hinner inte mer än sjunka ner så plingar det på ytterdörren. Vem är det? Såhär dags? Vem kan min portkod? Jag blir naturligtvis skiträdd. Tar en handduk om mig och springer och kollar i titthålet. En okänd tant?! Jehovas vittnen?! Såhär dags?

Jag har blivit upplärd med att man alltid ska fråga vem det är innan man öppnar om man inte vet vem det är, så jag säger med läskig röst "vem är det". Tanten ser lite rädd ut och piper "en granne". Öh. Jaha. Satan, då ska hon säkert klaga på att jag badar så sent på kvällarna. 21.30 är det tidiga kvällsdoppet. Kan bli betydligt senare än så. Typiskt. Lika bra att möta konfrontationen så jag öppnar iförd min handduk.

Det visar sig att tanten vill ta reda på om jag har stopp i avloppet i köket. Hon hävdar att vattnet rinner ur hennes diskho på tok för långsamt och undrar om det är likadant för mig. Eftersom jag aldrig diskar utan kör allt i diskmaskinen har jag aldrig tänkt på att det rinner långsamt. Jag ber tanten komma in medans jag provar.

Lite långsamt rinner det allt. Who cares tänker jag. Men jag säger det inte högt. Dels därför att jag inte tror att tanten kan engelska och dels för att hon måste uppleva det långsamt rinnande vattnet som ett jätteproblem om hon plingar på hos sin badande granne kl 21.30.

Tanten verkar i alla fall nöjd med beskedet från mitt test och går hem. Jag stänger och låser. Då känner jag en svag doft av ättiksgurka. Jag ser en pöl på hallgolvet där tanten stått med sina matkassar som hon hade med sig. De har läckt. Jag känner också att det klibbar lite märkligt under ena foten. Då har jag naturligtvis trampat i detta och stövlat rund i både badrum, kök och hall.

Grattis. Bara att ligga på knä och torka golv då. Med ett svalnade skumbad, tända ljus och Mando Diao i bakgrunden.

Om det här är dolda kameran eller nåt skulle jag inte bli förvånad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar