torsdag 9 februari 2017

Sur på livsmedelsverket

Jag blir så trött på livsmedelsverkets rekommendationer om mat till våra ungar. Surnade ihop redan när jag fick broschyren på BVC som livsmedelsverket ger ut om mat för små barn där det står;

"Barn under två år behöver lite fetare mat än vuxna, eftersom de växer så fort. Till hemlagad mat är det lagom med en tesked flytande margarin eller olja, gärna rapsolja, per portion, om det inte redan ingår fett i maträtten. Sammanlagt bör det inte bli mer än en matsked extra fett per dag. Färdig barnmat innehåller redan lagom mycket fett, så där behövs inget extra fett." Källa


Ursäkta. Är det ett skämt eller? Flytande margarin. MARGARIN. Det var det dummaste jag hört. Margarin är skit. Smör ska det vara. Riktigt hederligt smör. Inget kemiskt framställt skräp. Jag litar betydligt mer på en ko än på en kemist i detta fallet.


Så självklart använder jag smör som fett i den mat jag gör till Saga. Men jag var bekymrad över saltmängden. För det säger ju livsmedelsverket också - att salt är farligt för små barn;


"Var inte rädd för att krydda maten med örter som dill, persilja, koriander och andra kryddor. Var däremot försiktig med salt till barn under ett år. Små barn kan nämligen inte reglera saltbalansen på rätt sätt. Det är också bra att inte vänja barn vid salt mat. När du ger av familjens mat, ta undan lite till barnet innan du saltar". Källa

Det är ju salt i smör. Så då får jag köpa speciellt osaltat smör som jag har till Sagas mat. När hon ska smaka vår mat måste jag krångla med att ta undan mat till henne innan vi saltar och det gör jag ju såklart för jag vill ju absolut inte att hon ska fara illa.

Idag läser jag denna artikel (vars författare jag hyser betydligt mer tilltro till än livsmedelsverket efter att de rekommenderar margarin) och då visar det sig att saltet inte alls är farligt - utan bra!

LÄNK till artikel i Fokus. 


Jag blir så sur. 
Kom igen nu livsmedelsverket, skärpning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar