söndag 30 oktober 2016

Vem får sova?

Antar att sömn är en av de största frågorna och källorna till diskussion i de flesta småbarnsföräldrar. Så även hos oss. 

Igår hade vi världskrig efter en riktig skitnatt där jag inte kunnat sova nästan nåt och Saga sovit oroligt och velat äta typ hela tiden. När jag ammat för femte gången och klockan är typ morgon så spyr Saga ner hela sängen med en fontän-kräk. Då håller jag på att börja grina av trötthet och John som sovit som en sten hela natten vaknar och jag snäser argt att nu får han hjälpa till lite här för jag har minsann inte sovit ett skit. Då blir han irriterad och snäser tillbaka att "du behöver väl inte vara så grinig, du sover ju så bra ALLA andra nätter". Det säger man inte till en övertrött småbarnsmorsa som inte sovit en hel natt på tre månader när han själv legat och sovit som en sten varenda natt. Så då startar jag tredje värlskriget. Inte för att något blir bättre av det men det blir det sällan av krig. Mitt temperament har tyvärr inte blivit bättre sedan graviditeten men nu måste jag ju skärpa till mig för att inte skrämma Saga om jag höjer rösten. Så jag tog helt enkelt med mig barn och hund och gick ut på långpromenad.

Lagom till lunch blev vi något sånär sams och när vi kom fram till Cleos dop glömde jag bort att vara arg och hade jättetrevligt med alla vänner både på dopfikat och middagen på Enoteket. 

Jättefint dop för Cleo Lykke

Middag med fina vänner på Enoteket

Tur att jag fick fylla på ordentligt med kompis-energi igår för den här natten har inte heller varit någon höjdare. Saga är lite förkyld så sedan första amningen 02.20 har hon sovit oroligt och sedan varit jättetäppt så jag har fått sitta upp med henne. För en timma sedan sprutade jag in en rejäl laddning mjölk i näsan på henne och då blev det bättre och hon har kunnat äta och leverera 3 välfyllda bajsblöjor inom loppet av en halvtimma. Charmigt småbarnsliv. Not.

Nu får vi se om vi kan sova en stund till. John har efter gårdagens argumentation lovat att jag kan väcka honom när jag vill så går han upp med Saga så jag får sovmorgon. Det kommer behövas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar