torsdag 31 mars 2016

Gravida bihålor?

Fram tills för ett par veckor sedan har jag ju mått alldeles utmärkt under största delen av graviditeten men för två veckor sedan satte mina bihålor igen sig totalt och jag var hemma från jobbet några dagar. Det blev varken bättre eller sämre efter så jag bet helt enkelt ihop mot huvudvärken och den tunga skalle som täppta bihålor orsakar och jag jobbade på som vanligt hela förra veckan. På långfredagen var vi med släkten och röjde i mormors hus som planerat men på eftermiddagen pallade jag inte mer och fick åka hem och vila. Jag fattar ju att det kommer av att slemhinnorna i näsan är svullna på grund av graviditeten men på varenda jäkla läkemedel och nässpray står det ju att man inte får använda det utan läkares inrådan när man är gravid.

Så vad fan gör man? Jag har ju sköljt med såndär koksaltlösning två gånger om dagen sedan Abu Dhabi-resan och i helgen pajjade min näsa totalt och började blöda. Och ipren får man inte ta. Alvedon får man ta i absoluta nödfall. Vad är det? Gills spränghuvudvärk och blödande näsa som nöd?

I tisdags var jag så hängig att jag stannade hemma från jobbet men det går ju för fasen inte att jobba varannan vecka. Hur sjysst är det mot mig och mot jobbet? Det går ju inte att planera något alls om det ska vara såhär. Så jag ringde vårdcentralen och beklagade mig och tjatade mig till en tid samma dag. Jag fick träffa en seriös läkare som gjorde en ordentlig undersökning och konstaterade mycket riktigt att hela näsan var helt täppt men blodprovet visade inte på någon höjd sänka, dvs ingen infektion.

Så vad händer nu frågade jag och fick till svar att eftersom det här är ett problem som orsakas av graviditeten måste jag vända mig till min barnmorska. I övrigt rekommenderade hon mig att vara hemma de fem dagarna jag får sjukskriva mig själv och använda receptfri Nezeril nässpray. What the fuck?! Receptfri Nerzeril en vecka och sedan tror hon att det kommer gå över? Näe det trodde hon inte egentligen utan att jag nog kunde räkna med att dras med detta tills bebisen är ute. WHAT? Ska jag må såhär i 4 månader till? Jag kan ju inte tänka och knappt andas när näsan är såhär tjock. Och hur ska jag kunna jobba? Det får du ta med din barnmorska. End of discussion. Tack och bock.

Jag är ju inte en person som ger mig utan i onsdags ringde jag till Kvinnohälsan i Linköping och där har jag redan en ordinarie tid med min barnmorska på måndag men lyckades ändå få en bokad tid till en av deras läkare den 13 april.

13 april. Vad ska jag göra fram tills dess liksom? Köra nässpray och se glad ut. Det håller ju inte. Om jag knaprar alvedon och kämpar så kan jag ju jobba men då är jag som ett vrak när jag kommer hem och helgerna blir bara ett kaos av trött, arg och ledsen gravid fru och inte alls sådär mysigt pyssliga och bebisförberedande som jag skulle vilja nu när våren kommer och allt.

FAN ta dig bihålan.

Men - jag är fortfarande inte en person som ger mig och jag har framförallt inget tålamod i vanliga fall och ännu mindre när jag har ont så nu drar jag i alla halmstrån som finns. Googlade lite igår och hittade en barnmorska som, när hon inte jobbar på förlossningen, driver ett eget företag där hon förutom föräldra- och förlossningskurser, vattengympa, gravidyoga även erbjuder massage och samtal. Så på tisdag ska jag på en timmas gravidmassage följt av 30 minuter samtal och då hoppas jag att hon med sin erfarenhet kanske kan ge mig lite tips och råd kring vad jag kan göra för att må lite bättre. För om det nu är som läkaren på vårdcentralen säger att det här kan hålla i sig så ska jag i alla fall se till att göra vad jag kan för att sista halvan med bebis i magen ska bli så bra som det bara går för mig, för jobbet men framförallt för bebisen.

Framför allt för bebisen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar