söndag 18 januari 2015

Nörd!

Såhär yttrar sig min nörd-gen.

1. Jag läser en artikel om något intressant. 
2. Jag blir så intresserad att jag bara måste låna en bok om detta
3. Jag börjar läsa ca 1/3 av boken. 
4. Boken glöms bort för något nytt intressant dyker upp och kommer i mellan.
5. Jag får sms om att lånetiden går ut imorgon.
6. Jag intensivläser de andra två tredjedelarna på en kväll - för man kan inte lämna tillbaka en bok man inte läst.

Denna gång var det ämnet mindfulness som jag snubblade över. Sjukt flummigt till en början men den här boken förklarade det hela riktigt bra. Hur fungerar hjärnan? Varför är det superdåligt att multitaska (som annars är en av mina specialitéer)? Varför blir jag skitarg på John ibland och hur kan jag undvika det? Hur kan man jobba smartare och bli mer effektiv och produktiv till mindre ansträngning?


Mycket läsvärd bok.
För att få effekt kräver det dock regelbunden träning. Och där sket det sig. Men det är som med allt annat. Man behöver inte vara så jäkla extrem och göra allt så noga. Med medverenhet kommer man långt. Nu kanske jag kan komma ihåg att inte bli skitarg på John nästa gång... Ska be honom påminna mig om "the gap" (att pausa och reflektera innan man reagerar = min svaga punkt i hetsiga diskussioner med John) nästa gång jag blir jättearg. Då hade jag kanske kunnat undvika att kasta ut flaskan med flytande margarin genom ytterdörren i tisdags när vi hade världskrig.

Tydligen så är det precis så man inte ska göra när man blir arg för då faller man för den enkla vägen och reagerar direkt på ilska och känslan av att det är jävligt skönt att sula ut en flaska flytande margarin genom ytterdörren. Den långsiktiga konsekvensen är inte lika trevlig när vi nästa gång inte har något flytande margarin när vi behöver det.  Vilket i och för sig inte är något problem i det här fallet för det går lika bra att steka i olivolja...

Känner att jag måste tillägga att det är inte så farligt när vi bråkar som man kan tro när man läst detta. Vi har bara en tendens att bli jäkligt arga på varandra ibland. Då blir det lite högljutt och lite viftande och eventuellt någon icke ömtålig pryl som flyger genom luften innan det snabbt (max 10 min) går över och vi blir sams igen. Och då blir vi precis lika sams som innan om inte lite sams:are! Vi jobbar inte med surande utan vi blir lite arga då och då istället och det är därför det är så himla lätt att vara ihop med John. Även om man får offra det flytande margarinet ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar