måndag 8 oktober 2012

Önskedröm


Det ringer på min ytterdörr. När jag öppnar står där en liten farbror med isgrått hår, iklädd frack och vita handskar. Han sträcker fram ett silverfat med kupa. När jag lyfter på locket så ligger där tio cremevita kuvert i tjockt papper med mitt namn snirkligt skrivet utanpå. Jag lyfter av kuverten ett efter ett och vänder på dem. På baksidan står det med samma snirkliga bokstäver det ena kända företagsnamnet efter det andra. Den lilla farbrorn bockar och kilar ner för trappan och ut genom porten. Jag går in och sätter mig i soffan och öppnar försiktigt ett av breven. Efter att ha läst igenom innehållet öppnar jag nästa som visar sig ha ett liknande innehåll. Jag öppnar alla breven och det står samma sak i alla.

"Kära fröken Rydén. Vi skulle med stor glädje se dig genomföra ditt exjobb hos oss. Vi har ett mycket passande uppdrag för dig och din vän som stämmer helt överens med era önskemål och vi erbjuder självklart ett arvode som ni inte kan tacka nej till"

GAH. Varför kan sånt här aldrig hända i verkligheten?! Ge mig exjobb. Nu. Det räcker med ett...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar