onsdag 3 oktober 2012

Cykelskrälle

Idag fick jag rycket på hemvägen och cyklade förbi cykelfixarn och bad honom spänna min kedja som bara hackar. Fick hjälp direkt. Upp med cykeln och fram med verktygen. Han påpekade mitt skeva bakhjul och passade på att ta loss en lös eker och räta upp styret efter förra helgens cykelmisshandel efter ett smärre utbrott då kedjan hängt sig.

Jag frågade vad han skulle ha för arbetet, ca 10 minuters jobb. Jag sträckte fram en hundralapp och gubben höll fram fem tjugor som en solfjäder och sa att jag fick ta vad jag ville i växel. Jag kan ingenting om cyklar. Och ännu mindre vad en cykelreparatör tar betalt. Jag tog först en tjuga. Han log. Då tog jag en till och sa att han kunde behålla resten. Gubben såg mycket nöjd ut. Han pumpade till och med mina däck så jag så jag anar att han var mycket nöjd med affären. Men vafan. 60 spänn. Kom igen, jag hade aldrig kunnat gjort det där själv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar