måndag 25 april 2011

Flyg lilla nyckelpiga..

Man lär av sina erfarenheter. Det är bevisat.

Jag åt en nyckelpiga en gång när jag var sisådär 6 år. Det kan vara det äckligaste jag någonsin ätit.
I helgen hände det igen. Inte på flit den här gången dock.

Jag skulle ta sista slurken fläderblomssaft i mitt glas som stod på altanen och så känner jag att det smakar konstigt. Sjukt konstigt. Äckligt. Det tog inte mer än en tiondels sekund för min hjärna att leta fram och identifiera den 17 år gamla inprogrammeringen av smaken av nyckelpiga. Mycket riktigt. Efter spottande och fräsande kom den lille rackaren utfarande. Den flög nog aldrig mer...

Tänk vad man kan komma ihåg va?! Och för att i världen, ät inga nyckelpigor. De är inte goda även om de kan se rätt tilltalande ut. Dessutom är de ganska snälla djur till skillnad från getingar. Detta hemska djur har jag i och för sig också provsmakat av misstag en gång i 12-års åldern när den låg i min saft. Det var en dålig ide efter som tungan svullnar och man måste åka till akuten. Men en nyckelpiga gör inte så stor skada förutom att den smakar så illa att man måste äta upp ett halvt påskägg med godis för att bli av med smaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar