måndag 6 maj 2019

Hemma med tjejerna

Saga fick vara hemma från förskolan idag. Hon var ledsen i natt och superseg på morgonen så hon fick stanna hemma hela dagen. Det är lättare sagt än gjort just nu. 

Saga är i en riktig 2.5års-trots och det är fel på ALLT. Fel kläder, fel skor, fel bröd, fel frukt, fel tv-program, fel på mina kläder osv osv. Hon har säkert haft 20 utbrott idag. Höjden var när hon krävde att jag skulle ta ner en ny tavla i hallen som vi fått av svärisarna för att hon inte gillade den. Det är imponerande hur mycket vilja en sådandär liten person kan ha. Jag väljer mina strider med omsorg. Att hon inte får ha napp på dagen krigar vi hårt för. Och att hon inte får sparka eller slå samt tandborstning och läggning 19.30. 

Vad hon har på sig har jag lagt ner fighten om. Vi försöker ta fram kläder kvällen innan och då får hon välja vad hon ska ha men sedan är det slutdiskuterat och hon får inte ändra sig på morgonen.Idag har hon lila klänning och röda strumpbyxor. När vi gick ut på promenad valde hon full regnställsmundering inklusive stövlar och regnvantar fast det inte regnade. Men vem bryr sig. Maten kommer jag heller aldrig ta strid för. Hon säger att hon är färdig och går från bordet när hon är mätt. Då vet hon att maten försvinner för Selma får hennes rester och att om hon inte ätit sig mätt då kommer hon att bli hungrig igen och då är det kört för maten är borta. Det tycker jag fungerar bra. 

Nu sover både hon och lillasyster lunch och jag tackar för den lugna studen för att hinna få lite gjort utan trotsigt barn i hasorna. 

Men hon är bra go också, där imellan trotsutbrotten, vår envisa lilla unge.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar