tisdag 21 maj 2019

Dag 2/4

Dag två av 4 dygn ensam med två kids. Det har gått över förväntan. Har fått en hel del hjälp av mamma och pappa både igår och idag men några av mina förberedelser har också bidragit till att samtliga i familjen är vid gott mod såhär andra kvällen. 

Att leva med en trotsig 2.5 åring kräver planering. Hon kan flippa ur på vad som helst så det gäller att förebygga. Kläder har vi bråkat mycket om på sistone. Hon vill styla sig själv med ull-underställ när det är 25 grader eller vita strumpbyxor (=förstörda efter en dag ute på föris). Men då har jag fuskat lite. I söndags tog jag bort alla kläder hon inte får ha på förskolan ur byrån och gömde. Även finklänningarna har jag gömt. Så nu får hon välja helt själv. Varsågod. Ta exakt vad du vill. I don’t care. Vi lägger fram kläder på kvällen men hon ångrar sig alltid på morgonen så då får hon helt enkelt ta vad hon vill ha. I morse sa jag åt henne att gå och klä på sig innan hon fick kolla på tv och ut kommer ungen i en helt ok och komplett outfit! 

I övrigt bråkar vi om nappar och hur många och när hon ska ha napp. När hon har 17 st blir det svårtkontrollerat så jag gömde alla utom tre som jag kan hålla reda på så hon inte har dem på dagen och det har funkat bra. 

Det som inte funkar är läggningen då hon springer ut en miljard gånger men jag har lyft tillbaka henne lika många gånger och vunnit båda kvällarna. 

Jullan får bara hänga med på ett hörn. Men hon är nöjd med det. Bara hon får vara med så är det bra för henne. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar