söndag 11 mars 2018

Sjukstuga

Sjukstugan fortsätter. John har influensa ock Sagas feber vill inte ge med sig.

När hon fick 40.2 grader idag igen på sjätte dygnet kände jag att det var dags att göra något. Inte för att hon var helt däckad men sex dagar med minimalt intag av vätska gjorde mig orolig. De senaste dagarna har jag inte gjort annat än trugat i henne allt jag kunnat komma på med svaga resultat. Jag bokade ett KRY-samtal via appen och på 2.5 minut frisk jag tala med en läkare. Det är annat än den tim-långa telefonkö 1177 har! Gratis för barn också.  I detta läge behövdes dock en fysisk kontroll och det är ju svårt via telefon så hon rådde mig att åka in till akuten. 

Jag blev lika imponerad över sjukvården varje gång jag är i kontakt med dem. Vi fick komma in nästan direkt, bara 10 min väntan. Sköterskan kollade alla värden och konstaterade att det mesta såg bra ut men de ville ändå kolla henne en stund och ta en snabbsänka. Under tiden satt vi på ett rum och saga mumsade piggelin och tittade på Pippi.

Alla värden var fina inget anmärkningsvärt utom pulsen som blir hög när man har feber. 
Sänkan visade inga bakterier så en virusinfektion samt krupp-hosta. Hon var lite uttorkad men inte så de ville sätta en sond utan vi fick åka hemåt och fortsätta lirka i henne så mycket det bara går. Skönt att få lite stöd och bekräftelse på att vi gör rätt! 

Min lilla hjältinna var så duktig hon fick ett stick i fingret för blodprovet och åt en och en halv piggelin och nu på kvällen drack hon lite festis så jag hoppas det ska gå bra nu. 

Jag åkte till affären och bunkrade med allt hon gillar, hallon, blåbär, isglass, nyponsoppa, vindruvor och russin. Nu ska vi få det hör rackarns viruset att vända! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar