onsdag 7 mars 2018

Hälsokost

Nu jäklar ska immunförsvaret boostas. Dels för att jag ska slippa alla föris-sjukor som Saga drar hem. Men också dels för att jag under semestern sträckläste denna boken och fastnade. Jag är ju lite nördig när det gäller och detta var sjukt intressant. 


Den handlar precis som titeln antyder om hur man kan leva mer anitinflammatoriskt. Delar av den handlade om mental och fysisk träning men det var inte där jah fångades utan hur mycket kosten påverkar. Det finns livsmedel som driver inflammation och de som hämmar den. 

Det visade sig att den LCHF-satsning jag gjort sedan nyår är helt rätt. Bra fett, protein och färgglada grönsaker är bra, kolhydrater dåliga. Vilket jag också märker när jag äter mycket socker och kolhydrater mår jag sämre. Och detta är alltså förklaringen. Sedan har jag gått ner nästan 4kg på köpet!

Men, det var en del i boken som var nytt. Att det finns en del saker som har extra god effekt på immunförsvaret och verkar inflammatoriskt. 

I måndags på lunchrasten gick jag raka vägen till hälsokostbutiken och gick loss. 

Omega 3, Gurkmeja-shot, immun-stark som är en blandning av en massa vitaminer, d-vitamin och så sist och den allra viktigaste; pre- och pro-biotika (goda bakterier). 

Jag tänker inte gå in på alla detaljer kring funktionerna men enligt det jag läst ska detta vara det mest effektiva boostarna för kroppens immunförsvar. 



Spännande att se resultatet. Dyrt var det om inte annat men det hoppas jag att det är värt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar