tisdag 17 november 2015

Framme i Santa Barbara


Igår tog vi bilen från San Fran efter besöket på Alcatraz och körde Highway 1 ner till Monterey. Vi tog en liten omväg för att titta på lite träd. Inte vilka träd som helst utan de största träd vi någonsin sett. Redwood. Ingen aning om vad det är men ett barrträd som tydligen kan bli nästan hur stort som helst:



Imorse fortsatte vi från Monterey ner mot Santa Barbara. Första stoppet blev i pebble beach golf bana. John var lyrisk och jag var kanske inte lika entusiatisk men vackert var det!

Andra stoppet blev för att titta på ett hundratals slöande Elephant-seals (tror det heter sjöko på svenska). Så häftigt att komma så nära fast de är vilda:


Det blev ytterligare ett stop på vägen. Ett mer oplanerat sådant då vi åkte förbi en Gun-ranch på vägen och bestämde oss för att stanna. Diskussionen om USAs vapenlagar tänker jag inte lägga mig i eller ta ställning till men på denna skjutbana har alltså folk med sig sina egna vapen och sköt under kontrollerade former. Vi gick in och blev varmt välkomnade av två äldre herrar som jobbade på ranchen. Vi frågade om man kunde provskjuta men eftersom de inte hade några vapen att hyra ut gick inte det. Men vi stannade kvar en stund och snackade och ställde massa frågor och den ena farbrorn blev så i gasen att han tyckte att det var katastrof att vi aldrig skjutit pistol och att man måste ha provat, så han gick helt enkelt och hämtade sin egen pistol och ammunition och sedan fick vi skjuta flera magasin var på olika mål under hans instruktioner. Det var en sjuk känsla men samtidigt så häftigt att avfyra ett vapen. Hade vi inte känt oss seriöst mottagna och att allt var så uppstyrt hade jag aldrig vågat testa men det här var skithäftigt. Både John och jag tyckte att det var en riktig upplevelse att ha gjort. 

Men fasen vad jag skakade efteråt. Och då sköt jag på en blå metallplatta. Att sikta på en annan människa ligger utanför mitt förstånd och min världsbild. Med det hemska som hänt i Paris var detta vapen-inlägg inte det mest passande men om man ser skytte på en bana som en sport så var detta väldigt kul. Och jag var ganska bra också tyckte farbröderna...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar