fredag 6 september 2013

Jag ÄLSKAR mitt jobb

Om man nu kan älska ett jobb på bara 5 dagar så gör jag det. Vi har sjukt kul, det är stört intressant och jag vill inte gå hem på eftermiddagarna.

I onsdags hade vi fixar-dag vilket innebar att vi skulle få telefoner (vi fick en iPhone - hurra!), datorer och andra nödvändigheter att fungera. Detta gick förvånansvärt smärtfritt för en gångs skull. Det enda som inte passade var att dockan till datorn var fel så att jag fick knata och byta men annars fungerade allt på en gång.

Igår och idag har vi gått introkurs. Då har vi fått lyssna på korta föreläsningar om olika avdelningar och funktioner inom SIT AB. Typ en genomgång av alla produkter, hur de arbetar med kvalitet, hur de (eller VI borde jag kanske säga - jag är ju också inkluderad i företaget) arbetar med service och eftermarknad, compliance, it och säkerhet osv.  Vi har fått träffa de olika fackföreningarna och lite annat smått och gott.  Dessutom fick vi en guidad tur i Slottet och en rejäl verkstadsrunda.

De kommande fyra veckorna kommer vi ha verkstadspraktik på förmiddagarna. Det innebär att vi kommer få ha på oss blåställ och stå i verkstaden och skruva och lära oss hur det går till att tillverka en turbin. När verkstadspraktiken är slut ska vi ha sammanställt en presentation över produktionsflödet samt presentera flaskhalsar och förbättringsförslag för vår chef.

Parallellt med verkstadspraktiken ska vi själva börja ragga vår första praktikplats. Boka möten med chefer för att få insikt i intressanta delar i företaget och slutligen hitta en lämplig första praktikplats. Jag har redan börja klura lite men jag tänkte ägna helgen åt detta...

Eftersom jag som vanligt när skolan, numera jobbet, börjar blir äckligt vrålförkyld passar det ypperligt att spendera helgen i sängen och läsa så kallade testamenten från gamla traineer där de beskriver sina praktikplatser och rekommendationer. Dessutom har jag lock för öronen och hör knappt någonting alls så jag kan inte klaga på koncentrationssvårigheter.

Fy satan vad jag är trött. Det är utmattande att älska sitt jobb. Får man gå och lägga sig kl 19.57 på en fredagkväll?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar