fredag 20 december 2019

Vår lilla diva

Det är så roligt att se hur våra barn utvecklas. 

Saga är inne i en så rolig ålder just nu. Hon snappar upp vartenda ord. Och så använder hon dem hejvilt sedan. Till exempel, när Julia skriker springer Saga fram och vrålar 

- Ingen panik Julle, ingen panik. Jag kommer.

Eller som imorse när vi för andra dagen i rad rök ihop om att man måste klä på sig innan föris och inte åka i pyjamas så sa jag åt henne på skarpen att gå upp och klä på sig varpå hon svindrygt svarar

- Glöm det.

När jag insisterar svarar hon bara

- Tyvärr, det är omöjligt.

Då började jag gapskratta och det gick inte att vara arg längre. 

Häromdagen sa hon åt mig att gå och sätta mig i trappan och lugna ner mig efter att jag härjat lite på John. Sedan stängde hon barngrinden och sa att jag fick komma ut när jag blivit snäll igen. Sedan gick hon och kom tillbaka efter två minuter och släppte ut mig efter att jag sagt förlåt.

John använder ofta förklaringen att det är han som bestämmer som skäl om Saga härjar. Det använder hon nu emot mig och säger 

- Det bestämmer inte du - det är pappa som bestämmer hemma.

Då förklarar jag lite opedagogiskt att om pappa inte är hemma så bestämmer mamma. Det fick jag äta upp idag när John kom hem varpå Saga konstaterade 

- Så mamma, nu är pappa hemma så nu får du inte bestämma längre...


Jahopp. Där åkte man ofrivilligt ner i hierarkin. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar