fredag 8 november 2013

Veckouppdatering

Fredag. Igen. Alltså jag skojar inte. Var tar veckorna vägen? Jag hinner ju knappt börja jobba på måndag morgon innan det är fredag eftermiddag och det är dags att gå hem. 

Den här veckan har gått i ilfart. Har inte varit hemma före klockan 20 en enda kväll. Pysselkväll med traineerna i måndags, vi tillverkade biljetter till Luciabalen. Jag hade gjort designen och det blev precis som jag tänkt mig. Dock utsatte jag mina kära traineekollegor för lite väl mycket arbete vid tillverkningsprocessen men resultatet blev ruskigt bra. Kan visa nästa vecka när biljetterna börjar säljas.

I tisdags var jag på massage hos min gamla vardagsrumsmatta. När jag kommer in känner jag direkt igen kvinnan som äger stället men jag kan inte komma på varför. Det kommer jag på när jag ser mattan som ligger i väntrummet. Min gamla röda vardagsrumsmatta som jag sålde till den här kvinnan på blocket förra hösten. 

I onsdags hade vi övningsmiddag med traineerna från förra året. Vi kommer att ha middagar för alla ledningsgrupper på SIT där vi lagar maten själva. I onsdags testade vi menyn på våra kära faddrar och vi fick godkänt. Jag stod för dukning och dekoration samt potatisskalning. Matlagning har aldrig varit min starka sida. Tur att det finns andra som är duktiga!

Igår var jag och Stenen på retorikföreläsning med Sveriges Ingenjörer. De hade bjudit in en retorikkonsult från företaget snacka snyggt och det var en skitbra föreläsning. Hon pratade bland annat om de retoriska effekter vissa saker vi gör ger. Hon visade ett klipp med ett tal av Obama som jag har ägnat den senaste kvarten åt att hitta och till slut så.



Det här talet höll Obama 22 timmar innan valet 2008. Inget lämnas åt slumpen. Obama har redan fått kvinnor och gamla på sin sida. Männen är mer svårövertalade. Och de högutbildade. Vad gör man då. Jo man skaffar en bakgrundspublik bestående av endast män. Männen är av blandad hudfärg. Alla verkar ha EXTREMT roligt. En av männen har dessutom en gul post-it lapp på bröstet. Gult är en färg som hjärnan omedvetet riktar uppmärksamheten till, lite på samma sätt hjärnans varningssignaler triggas av att rött är blod=farligt. Nu när uppmärksamheten till bakgrunden är säkrad kan man ju lika gärna kasta in en snubbe i läkar-rock också för att liksom lite extra symbolisera att även de högutbildade gillar Obama. 

Så. Jävla. Smart. På mitt nästa möte ska jag också ha post-it lappar på mig!




Nog om detta. Jag skulle kunna hålla på i en evighet. Det är så sjukt intressant. 

Idag efter jobbet firade jag fars dag hos mamma och pappa. Jag hade styrt presenter och Myran blev helt vild. Hon älskar paket. Eller alltså pappret. Så när pappa hade öppnat sina presenter var hon snabbt framme och slet åt sig pappret och släpade in i det i sin bur. Hon sparar det där nu och kommer säkert gå upp i natt och strimla det till beståndsdelar. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar