fredag 4 januari 2013

Taxpinscher?

Har precis somnat in när jag kl 00.14 vaknar jag av att lilla M piper som en stolle. Gnyr. Ylar. Inte alls ledsamt utan väldigt ivrigt och ihärdigt. Går ut i hallen och ser hunden stå framför ytterdörren. Blir skitarg. Hon ska inte väcka mig mitt i natten såhär bara för att hon vill gå ut. Hon var ju ute och kissade för mindre än en timma sedan. Ska precis öppna munnen för att säga åt henne när jag ser att Myran nu har tystat och stirrar uppfordrande på mig med svansen viftandes som en dåre. Men det låter ändå. Från andra sidan ytterdörren. Och det låter inte som Myran.

När hjärnan klarnat lite inser jag att på våran trappa sitter grannens tax som naturligtvis känner på lukten att Myran löper. Därför har han antagligen väntat tills hans familj har somnat och sedan brutit sig ut. Så mitt i natten sitter alltså en kåt tax och tjuter på utsidan av vår ytterdörr och en kåt dvärgpinscher tjuter på insidan. Det vore just en snygg blandning.

Vad gör man?! Jag känner mig som Cruella de Ville när jag bär bort Myran från ytterdörren under vilda protester och stänger in henne hos mig i sovrummet. Efter ett tag ger taxen upp och går hem.

Jag har förstört deras kärlek för evigt. Eller tja. De kan ju leka igen om två veckor när Myran slutat löpa.

Tänk om någon kunde kämpa sådär för mig. Rymma hemifrån och stå utanför min ytterdörr mitt i natten. Det är det fan ingen som gör. Lilla M har bättre kärleksliv än jag. Katastrof.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar