lördag 18 april 2020

Det är vår!

Vi hade en mysig påskhelg. 

Lite annorlunda med tanke på att vi inte träffade släkten som vi brukar såhär i Corona-tider. Istället var mormor och morfar här och lämnade påskägg till barnen på skärtorsdagen  innan de åkte till stugan. Äggen blev förstås succe och barnen satt på bänken till sitt lilla lek-hus och mumsade godis och marsipan och jordgubbar (inget godis till julle dock).




På påskafton var vi bjudna på påsklunch hem till Phille och Emma som levererade ett riktigt härligt påskbord och trevligt sällskap. På kvällen kom grannarna över på grillkväll och barnen lekte och hade så roligt. 

Helt ärligt skulle vi egentligen haft grillkvällen på långfredagen men då hade jag och John världskrig så vi planerade om. Corona-kris/inskolning/en fortfarande ny på jobbet/en annan tillbaka på gamla jobbet/barn som vaknar kl 05 är väl kanske ingen relationshöjdare precis och det som pyrt exploderade just då. Men efter en del härj så lyckades vi bli riktigt konstruktiva och kunde få en mysig kväll i soffan framför en film när barnen somnat. Det är kanske inte svinbra att bråka inför barnen men samtidigt så är det ju en del av livet och att de får se oss härja, skälla, lugna ner oss, prata igenom och bli sams är förhoppningsvis inte bara dåligt. Men när Saga hejade på och stämde in ”skrik högre mamma” så kan jag väl erkänna att det inte var mitt stoltaste ögonblick som mor. På förskolan säger de att de aldrig mött ett barn som förhandlar och argumenterar så mycket som Saga. Kanske inte så konstigt med dessa föräldrar... 

Häromdagen när vi dividerade inköp av en ny bergvärmepump vid köksbordet sa Saga. 

- Jag kan ta min iPad även fast klockan inte är sex, så kan jag sätta mig i soffan så får ni prata färdigt så stör jag inte er. 

Hon är inte dum den där lilla. 

 Nu kom jag ifrån ämnet. På söndagen och måndagen hade vi lugna dagar och röjde lite hemma och plockade vitsippor i skogen. 



Saga har också börjat rita massor av nya figurer. Det är gubbar, hjärtan, hus och fönster. Här är en av skapelserna. 

Skalenlig (?)  bild över mamma med Julia i magen som simmar runt och pappa och Selma.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar