tisdag 20 december 2016

Jaktlicens

Jag och John har länge pratat om att vi skulle vilja ta jaktlicens men det har inte blivit av men nu tog vi tag i saken och bokade in oss på en kurs.

Vi har pluggat en del hemma i förväg med hjälp av test som finns på nätet men igår var det dags för det första kurstillfället. Det var riktigt intressant och inte så formellt utan vi var 4 kursdeltagare (jag, John och två bekanta till oss som också ville gå) och så Saga och en lärare. Vi körde mycket diskussioner kring testfrågor vi gjort, vi fick hålla på med en oladdad bössa för att lära oss delarna och så mitt i allt så gick vi ut och flådde ett rådjur som kursledaren hade hämtat för någon dag sedan men väntat med att göra iordning så att vi fick vara med. Jättespännande och inte alls äckligt, tog dock ingen bild för att visa ifall någon annan tycker att det kanske inte är så trevligt. 

Min ambition är inte att använda min licens för att stå på pass och skjuta för det är inget som tilltalar mig (än!?) men jag skulle gärna gå drev och så tycker jag att det är roligt arbete för hundarna. Jag tycker också att det är viktigt att ta hand om vår natur som jägarna gör och säkerhet och djurens bästa går alltid först. Inget djur ska lida och man skjuter endast överskottet som naturen erbjuder. Jag äter gärna kött och på sätt och vis tycker jag att ska man käka kött borde man också ha kunskap om hur djuret levt och kunna stå för att man dödar dem för att äta dem och att det inte är varken konstigt eller äckligt...

Bild från Övningstest


Saga måste nog vara Sveriges yngsta kursdeltagare på en jaktlicens-kurs men nästa gång ska vi skjuta så då får vi fixa barnvakt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar