måndag 5 december 2016

Hundforum

Facebook är bra till mycket, jag är med i flera köp och säljgrupper och har gjort fynd till Saga och fått sålt grejer vi inte vill  ha längre. Jag har fått flera nya mammakompisar i mammagrupper jag är med i och för ett par veckor sedan gick jag med i en grupp om hundträning. Det var det sämsta jag kunde gjort.

Jag fick visserligen jättemånga bra tips och råd hur man kan få en hund mindre åksjuk (Selma blir ju katastrofalt åksjuk i bilen) men förra veckan kom det upp ett inlägg om hur mycket man ska motionera sin hund. Och det var då själva fan vad folk motionerar sina hundar. Först var det någon som gick en en mil om dagen med sin hund. Sedan kom någon annan som nog gick två mil om dagen och någon annan minst 15 mil i veckan..  sådär höll de på. Och tydligen var inte motion och aktivering samma sak utan dessutom aktiverade de minsann sina hundar i form av diverse träningsformer så som sök, agility, nosework och annat minst tre-fyra timmar om dagen. Flera la upp sina dagsrutiner med hundarna och jag kan inte förstå hur de ens får ihop det. Har inte folk ett jobb att gå till?! Om de har det måste de ägna all sin övriga vakna tid åt att knata runt med hunden?!

Samtidigt fick jag så sjukt dåligt samvete för Selma. Hur mycket får hon gå egentligen? Och aktiveras om det nu är en annan sak? Jag har tänkt massor på det där dumma inlägget hela helgen och haft skavande samvete och fått för mig att Selma inte är glad hos oss. Igår när vi var ute och Selma fick leka med sin kompis Teo så insåg jag att vad är det för skit jag går runt och tänker. Selma har ett  fantastiskt hundliv! Hon skulle inte ha det bättre någon annanstans och har det tusen gånger bättre än många andra hundar även om hon nu inte får gå en miljard mil om dagen eller hoppa tiotusen agilityhinder i timman. 

För att mentalt stänga av det dåliga samvetet för all framtid bemödade jag mig faktiskt till och med att svara på inlägget i facebookforumet.

"Det är så lätt att börja jämföra graden av motion och aktivering man ger sin hund och det dåliga samvetet kryper så lätt inpå för att jag ger min hund för lite i jämförelse med vad andra ger. Men det viktigaste är ju att hunden är glad och harmonisk och då är alla jämförelser oviktiga även om det är svårt att låta bli.

Jag har själv en springer spaniel på ett år. Vi bor på landet och nu när jag är mammaledig och hemma hela dagen säger hon själv till när hon vill gå ut och då får hon gå lös på gården tills hon säger till att hon vill in igen. När jag jobbar eller när vi åker iväg så är hon alltid ute i sin hundgård, där har hon ett utkikstorn som hon gärna ligger högst upp i och spanar ut över åkrarna. Vi promenerar varierat, vissa dagar flera timmar och vissa dagar mycket kortare, hon går alltid lös. Varje dag bär hon ut soppåsen till soptunnan (ca 100m) och bär också in posten, men bara reklamen för den är inte alltid hel när den kommer fram :) Utöver det får hon massor av kel och gos, sover med oss på soffan och i sängen. Jag pysslar ofta med pälsen, åker på utställningar och kurser ibland och leker söklekar några gånger i veckan. Någon gång i veckan får hon leka med sina hundkompisar. Hon är en fantastisk hund och familjemedlem som är glad, trygg och harmonisk utan att promenera massor av mil eller aktiveras flera timmar per dygn ❤️"

Och när själv läser det jag skrivit som faktiskt inte är ett dugg överdrivet eller påhittat (som jag gissar att många av de andras är för ingen kan väl rimligen träna hund 8h om dagen om man inte har det som enda intresse eller att det ingår i ens jobb) så inser jag att Selma nog har ett riktigt toppenhundliv ändå...



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar