tisdag 7 april 2015

Filmtips

Jag brukar aldrig ge filmtips. Jag tittar väldigt lite på film utan sympati-tittar ibland med John för att det är mysigt att se en film ihop. Men. Så plötsligt startar John en film förra söndagen när vi var lite trötta och bakis och jag slö-tittade lite i början. Så blir den bättre. Och bättre. Och bättre!

Hela veckan hade jag filmen i huvudet. Den satte sig verkligen fast i min hjärna och den var fantastiskt bra. Jag vill påstå att det är den bästa film jag sett!



Dels för att Storbrittaniens bästa manliga skådespelare, Benetict Cumberbatch, gör huvudrollen. Dels därför att filmen är baserad på en sann historia och filmen handlar om att knäcka tyskarnas krypteringsmaskin under andra världskriget och jag nog är lite nördig vad gäller koder och mönster. Som de där IQ-testen jag höll på med i flera veckor för ansökan till traineeprogrammet.

Och vilken speciell karaktär Alan Turing måste varit. Jag gillar verkligen roller som illustrerar annorlunda särdrag hos en person, som i  denna film där huvudpersonen har Aspbergers precis som Saga Norén i serien Bron som jag också älskar. Om alla kunde vara lite mer som dem hade det varit så mycket lättare att förstå vad folk menar och fatta logiska beslut.

John och pappa brukar skoja om att jag är lite lik Saga Norén. Sjukt logisk och rationell, ibland lite för mycket, och jag gissar att det är därför jag gillar roller som dessa. Jag fattar tänket liksom...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar