torsdag 27 september 2012

Utvärdering

Det är väl på tiden med en liten utvärdering.

Har man bott med sällskap hela livet är det en big deal att helt plötsligt bo ensam. Jag kan ju erkänna min tveksamhet i början. Trodde aldrig att det skulle fungera och att jag skulle vara världens ensammaste. Och att nackdelarna med att bo själv skulle dominera stort. Dags att utvärdera:

Hur går det egentligen att bo själv? 

Faktum är att.... Det går bra. Riktigt bra. Det är inte så illa. Inte illa alls faktiskt.

6 saker jag gillar med att bo ensam:

1. Kunna komma insläntrande kl 04.30 på morgonen. Ta ett bad och sedan kasta sig ner i sängen och sova ostört tills jag behagar vakna. Ingen att störa och ingen som stör.

2. Bara städa upp sin egen skit. Igen annans. Jag städar när jag vill och lämnar skit framme när jag vill. Värt att notera är dock att det inte blir mindre dammigt av att bo ensam. Snarare mer damm samlas i hörnen. Mycket märkligt. Man tycker ju att det borde halveras.

3. Bara handla goda saker som jag verkligen gillar. Inte tvingas till någon variation utan kan äta favoritmaten alla dagar i veckan om jag vill. Eller bara äta keso till kvällsmat om jag känner för det.

4. Lära mig fickparkera. Har helt enkelt struntat i det tidigare men nu är jag så illa tvungen. Och jag börjar bli en jävel på att få in lilla vita pärlan i alla möjliga små luckor.

5. Inte bli väckt på morgonen av någon annans alarm när jag har sovmorgon.

6. Ingen kö till badrummet. Jag kan bada när jag vill, hur länge och hur många gånger jag vill.


Såklart finns det även en lista på nackdelar. Men dem tänker jag inte lägga någon energi på att skriva ned. Varför skulle jag? Det gäller att fokusera på det som är bra. Och det har jag lyckats med och det gör livet mycket roligare.

Idag har jag utnyttjat punkt 2. Nu ska jag utnyttja punkt 6 och planerar att utnyttja även punkt 1efter kvällens fest. Känns bra.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar