fredag 4 september 2020

BVC x2

 Denna vecka har båda våra tjejer varit på kontroller på BVC. Så blir det när det är i stort sett exakt 2.5 år mellan barnen. I tisdags eftermiddag var det Sagas tur att gå på 4årskontroll. Jag hade peppat upp henne i förväg och visat den bildbeskrivning som de skickat ut i förväg som visade vad de skulle göra. 

Hon fick ett gäng pennor och skulle rita en gubbe. Hon tittade på sköterskan och sa - Nä men jag kan skriva mitt namn. Och så gjorde hon det. Bara sådär, som hon aldrig gjort annat. Vilket hon minsann aldrig gjort hemma. Sedan blev det en gubbe också. Var tvungen att spara teckningen för jag var så stolt. 




De kollade hörsel med hörlurar och pip i, kollade syn på en syntavla och vägde och mätte. 15.6 kg och 104 cm lång. En standardavikelse under på vikten precis som hon alltid varit och precis normallång. Efter besöket var Saga ytterst nöjd med sin bedrift och belönades med en glass från affären bredvid. 



Julia hade tid på onsdag morgon och det var dags för hennes 1.5 årskontroll. Och den lille annars så kavata ungen fick totalblock och vågade inte så mycket som titta på barnsköterskan. Efter 30 minuters lirkade gick hon med på att rita ett par streck med ett par kritor men det var det. Jag fick förklara att hon var desto mer aktiv hemma och kan både rita och springa och förstår det mesta vi säger. Vågen visade på 10.6 kg och längden var 83 cm. Precis som sin syrra, normallång och spinkig. Men så mycket som hon klättrar är jag inte så förvånad. När det var dags för sprutan med mässlingvaccin var det inte lika roligt längre men det gick förvånansvärt bra och hon grät bara en kort stund. 




I torsdags blev hon dock hängig och de ringde från förskolan innan lunch och jag fick åka hem med henne. Där tryckte hon 4 pannkakor och blev sedan vrålpigg så henne gick det ingen nöd på. Men eftersom de har 48h symptomfri regel på förskolan i samband med Corona så var vi tvungna att vabba idag med. Så John fick vara hemma med knallfriskt barn... 


Vi kollade lite på Pippi i sängen när vi kom hem i torsdags men den lugna stunden varade inte länge innan de ville kuta och leka istället för att vila. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar