måndag 23 augusti 2021

Kompiskalas, kräftkok och vaccin

Förra helgen fick Saga ha sitt efterlängtade kompis-kalas. 8 ungar röjde om galna i 2h. Det var korv med bröd, tårta, chokladbollar, dansa-stopp, limbo, fiskdamm och lek i lekparken. Jag och John var helt utmattade resten av dagen när alla åkt hem. Vilken pärs. Tur att vi har ett halvår mellan ungarna så att det dröjer innan vi måste ha barnkalas igen! 



Under veckan har vi kört första riktiga tiderna på nya förskolan med lämning vid 07 och hämtning vid 16. Det har gått hur bra som helst och i söndags sa Saga att hon längtade till att det skulle bli måndag så hon fick gå på föris igen och att hon inte ville vara ledig mer. Och idag när vi hämtade sa Julia att hon inte ville följa med hem - bästa betyget man kan få! Vi har alltså bytt förskola på barnen, tillbaka till den första förskolan som Saga först gick på men inte kunde gå kvar för  att hon inte ”fick plats” på storbarnsgruppen, läs mer i
gammalt inlägg, så vi tvingades byta. 
Vi har varit supernöjda med den nya förskolan men logistiken kommer bli för svår när Saga börjar skolan nästa år och behöva ha barnen på två håll och då sökte vi redan i år om plats i exakt den gruppen som Sagas gamla förskolekompisar går i och som vi hållit kontakten med och fick en plats åt henne där och en på Sagas gamla avdelning åt Julia. Känns superbra att ha allt fixat med nya skolan vägg i vägg när det blir dags för det, men det är ju ett tag kvar som tur är! 

Den här helgen har vi också hunnit med en kräftskiva hos Svärisarna, kräftfiske och kräftkok. Jag var på Babyshower för Karin som har en bebis i magen som väntas inom en månad och det var så trevligt att få sitta och prata med alla lite ostört med 8-10 barn som vi annars brukar ha runt oss.

När jag berättade för dem att jag skulle koka kräftor på kvällen så var det någon som sa att kräftorna skrek när man kokade dem och att det var sjukt läskigt. Vi hade en så lång diskussion huruvida en kräfta kunde skrika att jag var så stissig när jag kom hem att John fick sköta kokningen och jag stod bredvid och tog tiden och skrek att han skulle pressa ner dem under vattenytan så att de skulle dö fort. Kräftorna skrek inte kan jag informera om… 

Idag är det måndag igen och barnen sover efter en rolig dag på föris. Jag och John har åkt skytteltrafik till Saab Arena och tagit dos 2 av Covid-vaccin. Verkar som att många blir lite risiga av tvåan så vi får väl se hur det blir för oss. Vi passade på att peta i Julia dos 1 av TBE i helgen för om vi ändå ska bli sjuka kan hon också bli det om det nu skulle bli så och då vara hemma med oss. Hittills är ingen sjuk. Men då har jag bara haft i min dos 45 min så det kanske är lite kort tid att bedöma på.. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar