fredag 21 augusti 2015

Hon är frisk!

I lördags för tre veckor sedan upptäckte jag två knölar i juvret på Myran. Små men tydliga. Efter lite snabbt googlande var det givet att det var juvertumörer eftersom de ofta uppkommer efter löp (som i Myrans fall) då hormonerna förändras hos en tik. Och Myran är ju hela familjens bebis så det var inget snack om saken att göra något åt det direkt.

Så på måndagsmorgon ringde jag veterinären och fick en tid torsdag samma vecks där de efter en röntgen konstaterade samma sak som jag - två små tumörer i juvret.

På en hund tar man inga prover på tumören utan man tar alltid bort den och sedan skickar man iväg den på analys. Redan på tisdagen veckan därpå fick jag komma in med Myran på morgonen kl 07.30. Eftersom Myran hatar veterinärer så fick hon lugnande direkt och somnade i mitt knä. Sedan tog de henne direkt till operation och en timma senare fick jag tillbaka henne lite hög på morfin och rätt nöjd efter att ha morrat högt åt veterinären. Såret på magen läkte jättesnabbt och igår ringde veterinären och meddelade att provresultaten visade att tumörerna var godartade och att Myran var frisk! 

Vi är så glada! Veterinärvården på Valla Djurklinik i Linköping är fantastiskt bra! Otroligt bra bemötande, man får tid snabbt och de ringer och följer upp dagen efter operationen så allt gått bra. 9 dagar efter att jag upptäckte knölarna var de borta och efter 9 dagar till fick vi besked. Sjukt snabbt och det är alltid välkommet när man är orolig.

Nu är lilla Myran helt frisk men vi ska ändå låta kastera henne i oktober för att undvika fler tumörbildningar och även skydda mot livmoderinflammation som är så vanligt på äldre tikar som aldrig haft valpar..

Idag firar Myran med en bit oxfilé och en båttur på Vänern med mamma och pappa. Hon tycker nog att hon borde bli friskförklarad oftare, särskilt med tanke på att hon nog inte ens märkt att hon varit sjuk! 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar