fredag 1 maj 2015

LCHF

Nu börjar det faktiskt märkas. Efter 4 månaders LCHF har jag märkt att kroppen faktiskt mår lite bättre. Sötsuget är mycket, mycket mindre och vågen fortsätter att droppa nya rekord utan egentlig ansträngning.

De senaste veckorna har jag ju inte ens tränat, förutom den där spontana 9 km löpturen förra helgen då. Möjligen är det musklerna som försvinner men det känns inte så.


Har i alla fall nått nytt personbästa. Exakt minus 7.0 kg sedan start vid nyår!
Så då tänkte jag belöna mig ordentligt. Vad är jag sugen på då? Om jag får välja vad jag vill.

Svar: Cornflakes med mjölk. Det är så jäkla gott. Det godaste som finns. På andraplatsen kommer piggelin.

De två senaste veckorna har jag också belönat mig men en liten godispåse. Men skillnaden nu är att jag väljer mina bitar med omsorg. Det ska liksom inte finnas några "äckliga" bitar kvar i botten på skålen när jag är klar. Och godiset måste vara från Hemmakväll så det är färskt.

Följande inköpslista på Hemmakväll.
- 2 Gula sura S.
- 2 Orangea sura S
- 3 Sodapops
- 3 Hallonshots
- 3 Sockerbitar
- 2 gula fiskar
- 2 orangea fiskar
TOTALT: 18 godisar.
Och dessa brukar räcka i tre dagar. Några på fredagen, några på lördagen och några på söndagen. Förra veckan hade jag två kvar som jag sparade i det sista tills John var så på dem att jag var tvungen att äta upp dem för annars hade han tagit dem.

Jag märker ju själv att sockerbehovet har ändrats. Det räcker liksom i liten skala.
Sen tror jag att LCHF passar mig ganska bra eftersom jag ända sedan jag var liten har älskat smör och vispgrädde och på det kommer man väldigt långt. Kokt broccoli med smält smör levde jag på ett helt sommarlov och det är fortfarande en favorit (men broccolin måste vara färsk).

Vi har också en tacogratäng som vi fick receptet på i Katrinz LCHF-bok och den gör vi minst en gång i veckan. Sjukt gott med en god sallad till.



Så visst går det bra att köra LCHF. Jag saknar inte bröd, pasta, ris eller potatis. Kanske lite när det kommer färskpotatis sedan och jag kan sakna spagetti till spagetti och köttfärsås. Annars är det inget problem. Räknar med att hålla på ett bra tag till..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar