lördag 28 mars 2015

Planteringstime!

Har man hus så har man. Det medför vissa förpliktelser. Typ som styva påskris ute. Och ha penséer i blomlådor.

Nu har ju jag aldrig haft några penséer i blomlådor förut men idag var det dags.

Jag åkte till Bauhaus och plant-shoppade. Det blev ganska mycket.
Dels eftersom jag absolut inte har en aning om hur mycket jord eller hur många penséer det går åt till tre mindre blomlådor och dels därför att jag inte kunde välja mellan alla färger.Så jag köpte med lite marginal - 80 liter jord och 70 penséer 10 av varje färg. Det borde räcka.

Med i varukorgen slank även två  inomhusväxthus, så-jord och fyra sorters frön. Så det blev rätt dyrt också. 



Och sedan började jag plantera. Att få ut plant-fan ur de där små plastbyttorna som sitter ihop 10 och 10, utan att bryta av varenda knopp var den första utmaningen. Det tog ett tag på 70 penséer kan jag meddela. Därefter fyllde jag mina tre blomlådor med jord (gick åt max 20 liter jord) och så pressade jag ner ett gäng penséer i varje. När jag var färdig med det hade jag ca 52 penséer kvar. En aning felkalkylerat, jag erkänner det. Jag pressade i några till i varje låda med det var fortfarande en massa blommor kvar så då fick jag hämta mina sommarblomlådor och fylla upp dem med jord och trycka i ett gäng penséer i dem också. Då hade jag typ 12 kvar så få fick jag rota fram två krukor som jag stack ner de sista stackarna i.

Nu har vi massor av penséer på farstun och på garageuppfarten och vid vägen och så har jag 40 kg jord bakom garaget i reserv.




Okej. Det blev kanske inte exakt som jag tänkt men ingen kan beskylla mig för att jag inte tar mitt husansvar i alla fall.

Imorgon ska jag så frön i mina små växthus. Ska jag fortsätta i den här takten får vi sluta arrendera ut åkern framför tomten så jag har någonstans att plantera ut alla mina persilje/tomat/squash/paprika-plantor.

Jag köpte rätt många fröpåsar.


Har de öppet köp på Bauhaus? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar